Platypus

17 oktober 2022 - Kuranda, Australië

Aan de oever van het beekje dat langs Yungaburra (in de Atherton Tablelands) stroomt, vind je een paar schermen van waarachter je in de avondschemering de platypus (het vogelbekdier) kunt aanschouwen. Een van de meest wonderlijke schepselen van Moeder Natuur. Toen eind 18de eeuw een eerste opgezet exemplaar Europa bereikte, werd gedacht dat het een kundig in elkaar gezet knutselwerkjes was, met onderdelen van verschillende dieren. Een grapje, maar dat was het dus niet. Maar wel bijzonder. Het vogelbekdier is een van de twee eierleggende zoogdieren. De andere is de mierenegel, en de zagen we ook in de Atherton Tablelands.

Ook zijn daar boomkangoeroes te zien. In tegenstelling tot 33 andere kangoeroesoorten die vooral graslanden begrazen, leven zij voornamelijk in bomen waar ze zich te goed doen aan bladeren. Wellicht is dat de reden dat hun snuit minder spits is. Een ander belangrijk verschil: de voor en achterpoten van de boomkangoeroe zijn bijna even lang.

om deze dieren te zien, moet je best veel moeite doen. Makkelijker te spotten is de tandeloze Auzie. Opvallend hoe slecht de gebitten van de mensen hier zijn. Toen we in het openluchtmuseum van Herberton een historische tandartsenpraktijk zagen, begrepen we waarom. Met zulke antieke apparatuur wordt je doodgemarteld!