Cassowary’s

30 september 2022 - Kuranda, Australië

Typisch Australische dieren? Natuurlijk de kangoeroe (er zijn 34 onderscheidende soorten, van 30 cm groot tot bijna anderhalve meter), de koala en het vogelbekdier. Maar laten we zeker niet de de cassowary vergeten, kasuaris in het Nederlands, of neushoornvogel. Deze loopvogel is een verre achterneef van de Phorusrhacos inflatus, die leefde in de tijd van de dinosaurussen. Hij kan behoorlijk agressief zijn als hij zich enigszins in het nauw gedreven voelt. Dus oppassen geblazen voor deze alleseter (vruchten, insecten, slangen). Een bijzonder detail: het vrouwtje legt de eieren die vervolgens door het mannetje worden uitgebroed. Hij neemt ook de opvoeding van de doorgaans twee kuikens op zich. Mevrouw is dan al in geen velden of wegen meer te bekennen.

Cassowary’s leven in de tropische regenwouden in het hoge noorden van Queensland en in Papoea Nieuw Guinea. Dus ook in Daintree Rainforest, waar we samen met Lars en Boris de nacht doorbrachten in Crocodylus, een resort met eenvoudige huttenten. Helaas hebben geen cassowary gezien. De foto is gewoon van internet gehaald. Krokodillen zagen we trouwens ook niet. Maar ze zijn er toch echt wel,  in het zoute water van de oceaan en in het zoete water van de rivieren.

Er zijn meer bewoners van het regenwoud. Insecten, slangen, knaagdieren en vogels. Vooral in de nacht is er dan ook een kakofonie aan geluid. En laten we naast de fauna ook de flora nier vergeten. Bomen die wel 80 meter hoog kunnen worden (in wedijver met elkaar om het meeste zonlicht op te vangen) en wel 500 jaar oud!

Specifieke uitleg over alles wat groeit en bloeit in het regenwoud kregen we in het Daintree Experience  Center, een soort museum in de wildernis. Via loopbruggen en een uitkijktoren kom je in de hogere delen van het woud, maar er waren ook looppaden dicht bij de bodem. Maar ook hier geen cassowary’s, nou ja op een paar levensechte kunststof exemplaren na dan. Net zoals een paar soortgelijke dinosaurussen. Want, ook dat moet gevecht worden, the Daintree Rainforest is, zo blijkt uit deskundige schattingen, is al zo’n 130 miljoen jaar oud. Ooit hebben er dus echte dino’s rondgelopen. Net zoals de Phorusrhacos inflatus, de verre oudoom van de cassowary.