Gevaar

26 oktober 2022 - Kuranda, Australië

Overal loert het gevaar, zelfs in the far north van Queensland. Laten we beginnen met fietsen. Levensgevaarlijk. Neem de Captain Cook Highway. Van Cairns tot aan Kewarra Beach is die vierbaans. Met aan weerszijde vluchtstroken ter breedte van een voor NL-begrippen smal fietspad. En dat is dus ook inderdaad het fietspad. De auto’s zoeven je rechts voorbij. Om de paar kilometer is er een rotonde. Helemaal gevaarlijk. In de stad Cairns is het al niet veel beter. Soms is daar ineens, midden op een kruispunt, iets waarin wij een fietspad zouden herkennen.

Een ander gevaar: zwemmen in zee. Overal staat waarschuwingsborden dat er krokodillen kunnen zijn. Maar dat klinkt erger dan het is. Want ze worden, zeker bij de zwemstranden, zelden gezien. Mocht dat wel het geval zijn, dan zijn de strandwachten er als de kippen bij om te waarschuwen. Heel wat gevaarlijker zijn de zogeheten marine slingers: giftige kwallen die vooral tussen eind oktober en maart in groten getale in het oceaanwater dobberen. Er zijn zelfs enkele soorten die voor de mens dodelijk zijn. Gelukkig is daar wat op gevonden. Ze worden met speciaal in het water gespannen netten op veilige afstand gehouden.

En ook: kangoeroes. Tegen de avond komen de vrolijke springers uit hun schuilplaats tevoorschijn. Verkeersles hebben ze in moeders buidel nooit gehad. Dus weten ze amper dat een auto fataal kan zijn. En een forse schadepost voor de automobilist kan opleveren. Soms schieten ze opeens voor je auto. En echt niet alleen langs de snelweg. Toen wij gisterenavond van een openluchtfilm (The Rocky Horror Picture Show, wat een heerlijke, zwoele tropenavond!) thuiskwam, zaten er een stuk of zes in de voortuin. Niet alleen voor het smakelijke gras, maar ook om te poepen. En zelf opruimen? Ho maar.